Δευτέρα 30 Σεπτεμβρίου 2013

Detachment by Tony Kaye (Μαθήματα Ζωής) / 2011


   «Αποτύχαμε γιατί τους απογοητεύσαμε όλους, ακόμα και το εαυτό μας» αναλογίζεται ο πρωταγωνιστής της ταινίας «Μαθήματα ζωής». Μια από τις καλύτερες ταινίες που είδα φέτος. «Μαθήματα ζωής» στον ελληνικό τίτλο ή Detachment (δηλαδή σε μετάφραση η ουδετερότητα, η αποστασιοποίηση, η αποφυγή της συναισθηματικής εμπλοκής).

  

  Ο τίτλος της είναι ακριβώς η στάση ζωής που έχει επιλέξει ο πρωταγωνιστής, ο αναπληρωτής εκπαιδευτικός Χένρι Μπαρθς (Άντριεν Μπρόντι). Ο Χένρι είναι, από επιλογή του, αναπληρωτής καθηγητής αγγλικών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Μια θέση που τον βολεύει, καθώς φοβάται οποιαδήποτε δέσμευση και δεν θέλει καμία μονιμότητα στη ζωή του. Με μικρά φλας μπακ οδηγούμαστε στο παρελθόν του, κατανοώντας ότι τον κατατρέχουν βασανιστικές, σοκαριστικές μνήμες από την παιδική του ηλικία. Μια παιδική ηλικία καθόλου ξένοιαστη. Η φιγούρα της μητέρας του επανέρχεται, αναδυόμενη, στοιχειώνοντας τη μνήμη του και σημαδεύοντας το παρόν του.
    Στο νέο σχολείο που τον καλούν, αντιμετωπίζει μια κατάσταση όπου τα παιδιά- έφηβοι, είναι μαθημένα να προκαλούν, να προσβάλλουν, να απειλούν και να μην ενδιαφέρονται για τίποτε. Μηδενικοί στόχοι, μηδενικό ενδιαφέρον, μηδενιστική και απαξιωτική στάση. Η ίδια η ταινία δεν ενοχοποιεί τα παιδιά αλλά περισσότερο τους αδιάφορους γονείς τους που δημιουργούν, συντηρούν και επιδεινώνουν την κατάσταση με την εξίσου απαξιωτική στάση τους προς το σχολείο και τους εκπαιδευτικούς. Στη βραδιά την αφιερωμένη στους γονείς δεν πατάει ούτε ένας. Η μόνη επαφή και παρουσία τους στο σχολείο είναι για να επιτεθούν και οι ίδιοι, προσβάλλοντας τους καθηγητές μπροστά στα μάτια των βλασταριών τους. Η αδιαφορία προς τα παιδιά τους μεταφράζεται -σας κάνουμε όλα τα χατίρια, είστε οι καλύτεροι και όλοι οι άλλοι φταίνε για τα χάλια σας.
   Οι καθηγητές, κομμάτι και αυτοί μιας κοινωνίας χωρίς ιδανικά και αξίες, παραιτημένοι, φοβισμένοι, απελπισμένοι, χωμένοι στα δικά τους προσωπικά προβλήματα, παλεύουν με τη δική τους μοναξιά και τον δικό τους γολγοθά. Χαρακτηριστικό το παράδειγμα της καθηγήτριας του σχολείου, που ανάμεσα στο ζοφερό περιβάλλον του σχολείου, με γονείς και μαθητές που την εξευτελίζουν και κυριολεκτικά τη φτύνουν, και την παγερή μοναξιά του σπιτιού της, προτιμά το πρώτο. Ο γυρισμός στο άδειο της το σπίτι φαντάζει περισσότερο απελπιστική επιλογή. 
 
  Είναι λίγοι ακόμα οι καθηγητές που επιμένουν λίγο σαν άλλοι Δον Κιχώτες. Οι λίγοι που προσπαθούν, προσπαθούν συνάμα να επιβιώσουν: το χάπι της ευτυχίας παίρνει και δίνει. Ο Τζέιμς Κάαν υποδύεται έναν από αυτούς του καθηγητές που αντιστέκονται ακόμα: απολαυστικός στον ρόλο του αυτοσαρκαστικού δασκάλου που προσπαθεί να αντισταθεί επιστρατεύοντας χιούμορ και ανθρωπιά. «Το χειρότερο σ’ αυτή τα δουλειά είναι ότι κανείς δεν λέει ευχαριστώ» αναλογίζεται και προσπαθεί να παρηγορήσει την ψυχολόγο του σχολείο που φρίκαρε και αυτή. «Εγώ είμαι εδώ για να σου λέω ευχαριστώ»
   Οι προϊστάμενες αρχές ενδιαφέρονται μόνο για τις επιδόσεις των μαθητών μετρώντας τα πάντα μόνο με ποσοτικά στοιχεία και αποτιμώντας την εκπαίδευση με καθαρά οικονομικές μεταβλητές. Υψηλές επιδόσεις σημαίνει, περισσότεροι γονείς που θα αγοράσουν σπίτια στην περιοχή προκειμένου να στείλουν τα παιδιά τους στο σχολείο, άρα αυξημένες αγοραπωλησίες. Τόσο απλά τα στάνταρ και οι δείκτες ποιότητας του εκπαιδευτικού συστήματος. Μεγάλα λόγια «εσείς είστε οι πραγματικοί ήρωες» ξεστομίζει βερμπαλιστικά στους κουρασμένους καθηγητές και όταν τα μικρόφωνα σιωπούν τα ρίχνει ανελέητα στη διευθύντρια καθώς θεωρείται υπεύθυνη για όλα.
  Τραγική φιγούρα η Μέρεντιθ, η γλυκιά υπέρβαρη μα ταλαντούχα και δημιουργική έφηβη, που την απορρίπτει πρώτα ο ίδιος ο πατέρας της (δεν ταιριάζει καθόλου στο ιδανικό size των μπάρμπι συνομηλίκων της που έχουν αφομοιώσει όλο το εμπορικό καταναλωτικό, ισοπεδωτικό στάιλινγκ, και αυτό θα έχει ως συνέπεια να μην μπορεί να βρει τον γαμπρό), που γίνεται στόχος λεκτικής βίας από τους συμμαθητές της, και που προσκολλάται στον καθηγητή της προσπαθώντας κάπου να πιαστεί.
   Είναι συγκλονιστική η σκηνή της Μέρεντιθ που απεγνωσμένα ζητάει από τον Χένρι να την ακούσει, κλαίει και τον αγκαλιάζει, ζητώντας μόνο ένα «ευήκοον ους» και μια αγκαλιά τρυφερή. Ο Χένρι πανικοβάλλεται, είναι αμήχανος και η συναδέλφισσα, που μπαίνει εκείνη τη στιγμή, έκπληκτη τον κριτικάρει για την απρέπεια της «σωματικής επαφής». Είναι ή ίδια όμως που απεγνωσμένα ζητάει την ανάλογη βοήθεια και επαφή από τον Χένρι. Η γλυκιά Μέρεντιθ θα αυτοκτονήσει τρώγοντας το μαύρο γλυκάκι από τα γλυκάκια που η ίδια έφτιαξε: το μαύρο γλυκάκι, «διαφορετικό» ανάμεσα στα δεκάδες άλλα άσπρα που ετοίμασε. Θα πέσει μπροστά στα μάτια των συμμαθητών της και των καθηγητών της, μπροστά στον Χένρι που την απογοήτευσε. Πόσες Μέρεντιθ δεν αντιμετωπίζουμε καθημερινά ως εκπαιδευτικοί στη δουλειά μας; Και ίσως το τέλος τους να μην είναι τόσο άμεσα τραγικό αλλά ποιος ξέρει σε τι ολέθριες μελλοντικές επιλογές δεν θα τις οδηγήσουμε ως γονείς και ως δάσκαλοι; 

   Το σχολείο κλείνει, ερημώνει και ο Χένρι επιστρέφει στην άδεια τάξη. Το αναποδογυρισμένο κόκκινο καρεκλάκι της Μέρεντιθ είναι εκεί, ανάμεσα σε σκόρπιες σελίδες από βιβλία, σε πεταμένα θρανία και σπασμένες καρέκλες. Μόνος του διαβάζει ένα απόσπασμα από το έργο του Πόε «Η πτώση του οίκου των Άσερ» (Η ιστορία της πτώσης του οίκου των Άσερ, είναι ένα από τα πιο γνωστά διηγήματα του Πόε. Διηγείται την επίσκεψή του στον πύργο του φίλου του, Ρόντερικ Άσερ, που πάσχει από σοβαρή διαταραχή των νεύρων. Μοναδική του παρέα η αδερφή του Μάντελιν, η οποία υποφέρει από μια μυστηριώδη ασθένεια. Η Μάντελιν θεωρείται ότι πεθαίνει και τη θάβουν ζωντανή- νεκρή. Όταν η κατάσταση της νεκροφάνειας τελειώνει η Μάντελιν εμφανίζεται γεμάτη αίματα. Τα δύο αδέρφια πεθαίνουν και ο οίκος των Άσερ, βουλιάζει, κυριολεκτικά στο έλος που περιβάλλει τον πύργο) 
Henry reading Poe




   Κάπως έτσι, θαμμένοι ζωντανοί οι πρωταγωνιστές του σκηνοθέτη Τόνι Κέι ο οποίος διεισδύει με βαθιά μαεστρία και αποτυπώνει με ευαισθησία αλλά και με ωμή σκληρότητα, όπου πρέπει, τις καταστάσεις. Η επιλογή του οσκαρικού ηθοποιού Άντριεν Μπρόντι (The pianist) είναι σοφή επιλογή: θλιμμένος, εσωστρεφής, αποστασιοποιημένος, ανθρώπινος, ευάλωτος, φοβισμένος. Προσπαθεί να βοηθήσει αλλά ο φόβος για ουσιαστικές σχέσεις τον κάνουν αμφίθυμο. Παρόλα αυτά θα αντιμετωπίσει με έναν διαφορετικό τρόπο τους μαθητές του και θα κερδίσει την ανοχή στην αρχή και μετά την εμπιστοσύνη τους. Αν και είναι τόσο ευάλωτος και συγκρατημένος όμως θα προστατεύει και τη μικρή ανήλικη πόρνη παίρνοντάς την στο σπίτι του, παρέχοντάς της στέγη και τροφή.

   Ο Τόνι Κέι ξεκινάει από την αναπαράσταση ενός εκπαιδευτικού περιβάλλοντος της σύγχρονης αμερικάνικης κοινωνίας, αλλά η ματιά του αγκαλιάζει ολόκληρη την κοινωνία και εισχωρεί βαθιά στην ψυχή. Το «Detachment», είναι παντού και δηλώνει τη μοναξιά, τον φόβο, την απόγωνση που κατατρύχει και τον σύγχρονο κόσμο. Αυτή η ιδέα διαπερνά και διαβρώνει τις σχέσεις μεταξύ καθηγητών-μαθητών, γονέων-παιδιών, σχολείου και κοινωνίας, των ανθρώπων γενικότερα οι οποίοι διασταυρώνονται χωρίς ποτέ να γνωριστούν.


   Η ζωή είναι ένα χάος, λέει ο ήρωας, όλοι έχουν προβλήματα επαναλαμβάνει. Η μοναξιά και ο φόβος της αληθινής επαφής είναι αυτό που συνέχεια επιστρέφει στην ταινία. Άνθρωποι που συμβιώνουν, που εργάζονται μαζί, που προσπερνούν ο ένας τον άλλο χωρίς καμία προσπάθεια να γνωριστούν, να μιλήσουν, να βγάλουν την ένταση, τον θυμό τους, την αγωνία, τον φόβο τους. Γυρνάν σε σπίτια όπου περιμένει μια απαθής και αποχαυνωμένη από την τηλεόραση σύζυγος (όπου προ πολλού έχει πετάξει ανεπιστρεπτί η ουσιαστική επικοινωνία και έχει χαθεί ακόμα και αυτή η προσχηματική προσπάθεια επικοινωνίας).

   Δεν είναι η στρεβλή εκπαίδευση που μας φταίει, η εκπαίδευση είναι κομμάτι της κοινωνίας μας και καθρεφτίζει τη βαθιά παθογένεια της αμερικάνικης και όχι μόνο κοινωνίας. Μιας κοινωνίας, που αφού έχει απαξιώσει τους πάντες και τα πάντα, δημιουργεί παιδιά βαθιά πληγωμένα και προβληματικά. «Καθρέφτης σου είμαι, κοινωνία, και σου μοιάζω».


  Η σκηνοθεσία είναι ευρηματική: παίζει λίγο με ένα ντοκουμενταρίστικο ύφος και εμβόλιμα χρησιμοποιεί animation. Eντυπωσιακό ότι τους δευτερεύοντες ρόλους ενσαρκώνουν μια πλειάδα πολύ γνωστών ηθοποιών όπως ο Τζέιμς Κάαν, η Μάρσια Γκέι Χάρντεν (βραβευμένη με Όσκαρ για την ταινία Πόλοκ), η Μπλάιθ Ντάνερ, (μητέρα της Γκουίνεθ Πάλτροου), η Λούσι Λιού, ο Τιμ Μπλέικ (τον είδαμε και στον Λίνκολν). Αν και το θέμα είναι δύσκολο και βαρύ και ή ίδια η ταινία είναι καταθλιπτική σε κανένα σημείο δεν ξεπέφτει και δεν γίνεται ένα εύκολο μελό. Αντίθετα είναι μια γροθιά στο στομάχι που, πιστέψτε με δύσκολα θα το χωνέψετε. Η πικρή γεύση της θα σας ακολουθεί και θα σας συντροφεύει για αρκετό χρόνο.




She lifts her skirt up to her knees,
walks through the garden rows with her bare feet, laughing.
I never learned to count my blessings,
I choose instead to dwell in my disasters.
I walk on down the hill,
through grass, grown tall and brown
and still its hard somehow to let go of my pain.
On past the busted back of that old and rusted Cadillac
that sinks into this field, collecting rain.
Will I always feel this way?
So empty, so estranged.

And of these cut-throat busted sunsets,
these cold and damp quiet mornings
I have grown weary.
If through my cracked and dusted dime-store lips
I spoke these words out loud would no one hear me?
Lay your blouse across the chair,
let fall the flowers from from your hair
and kiss me with that country mouth, so plain.
Outside, the rain is tapping on the leaves,
to me it sounds like they're applauding us the the quiet love we've made.
Will I always feel this way?
So empty, so estranged.

Well I looked my demons in the eyes,
laid bare my chest, said "Do your best, destroy me.
You see, I've been to hell and back so many times,
I must admit you kind of bore me."
There's a lot of things that can kill a man,
there's a lot of ways to die,
listen, some already did that walked beside me.
There's a lot of things I don't understand,
why so many people lie.
Its their hurt I hide that fuels the fire inside me.
Will I always feel this way?
So empty, so estranged.

Πάουλ Κλέε στην Tate Modern

Είναι το μεγάλο γεγονός του φθινοπώρου στο Λονδίνο. Στην Tate Modern  από τις 16 Οκτωβρίου 2013 έως τις 9 Μαρτίου 2014. Η έκθεση των έργων του Πάουλ Κλέε.
 























 

Χόρχε Λουίς Μπόρχες, "Είμαι"

"Είμαι"
Είμαι αυτός που ξέρει πως άδικα παλεύει
σαν κι εκείνον που κοιτάζει μάταια
μέσα στον σιωπηλί, κρυστάλλινο καθρέφτη
κι ακολουθεί την αντανάκλαση ή το σώμα (το ίδιο κάνει)
του όμοιού του.
Είμαι, σιωπηλοί μου φίλοι, αυτός που ξέρει
πως άλλη τιμωρία από τη λησμονιά δεν υπάρχει
ούτε κι άλλη συγγνώμη. Κάποιος θεός έδωσε
στο ανθρώπινο μίσος τούτη την παράξενη δικλείδα.
Είμαι κείνος που, μ'ολες τις φοβερές παραπλανήσεις του,
ποτέ δεν μπόρεσε ν'αποκρυπτογραφήσει τον απλό
και μαζί πολλαπλό, αδιάβατο λαβύρινθο του χρόνου,
που ανήκει ταυτόχρονα σε έναν και σ'όλους.
Είμαι κάποιος που δεν είναι κανένας, εκείνος που στον πόλεμο
δεν έπιασε σπαθί. Είμαι αντίλαλος, λήθη, τίποτα. 
 
"Χόρχε Λουίς Μπόρχες-  Ποιήματα", εκδόσεις Πατάκης, μετάφραση Δημήτρης Καλοκύρης

Κυριακή 29 Σεπτεμβρίου 2013

Η ρωμαϊκή αυτοκρατορία, μια υπερδύναμη του αρχαίου κόσμου

πηγή: http://paidio.blogspot.gr/
 
Τι θα μάθουμε:
α)  Πώς έγιναν κοσμοκράτορες οι Ρωμαίοι
β)  Ποια μέτρα πήραν οι Ρωμαίοι για να διοικήσουν αποτελεσματικά την απέραντη αυτοκρατορία τους
γ) Ποια τα αποτελέσματα της «ρωμαϊκής ειρήνης»


Οι Ρωμαίοι, μετά την υποδούλωση της Ελλάδας (146 π.Χ.), συνέχισαν τις κατακτήσεις τους. Στράφηκαν στη Δύση, στην Ανατολή και στη Βόρεια Αφρική. Έτσι, κατάφεραν να μετατρέψουν όλες τις χώρες γύρω από τη Μεσόγειο σε ρωμαϊκές επαρχίες.  Με περηφάνια ονόμασαν τη Μεσόγειο mare nostrum «η θάλασσά μας».




Στις αρχές του 1ου αιώνα η Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία (λατ. Imperium Romanum) είχε πληθυσμό μεγαλύτερο από 50 εκατομμύρια. Κατάφεραν έτσι οι Ρωμαίοι να γίνουν κοσμοκράτορες (κυβερνήτες όλου του κόσμου).


Η μεγάλη αυτή αυτοκρατορία περιλάμβανε πολλούς διαφορετικούς λαούς με διαφορετική γλώσσα, θρησκεία και συνήθειες. Ήταν δηλ. η ρωμαϊκή αυτοκρατορία μια πολυπολιτισμική αυτοκρατορία (αυτή που κατοικείται από ομάδες με διαφορετικό πολιτισμό). Το τεράστιο μέγεθος της καθώς και οι πολλοί και διαφορετικοί λαοί που την αποτελούσαν δημιούργησαν προβλήματα στη διοίκηση της.



Για να μπορέσουν οι Ρωμαίοι να διοικήσουν την τεράστια αυτοκρατορία τους πήραν μια σειρά από μέτρα:
- Ορίστηκε ο αυτοκράτορας ως ο «πρώτος πολίτης». Σε αυτόν όλοι όφειλαν πίστη και υπακοή.



- Σε όσους κατακτημένους αποδέχτηκαν τη ρωμαϊκή κυριαρχία δόθηκε ο τίτλος του Ρωμαίου πολίτη (ο κάτοικος της αυτοκρατορίας που είχε πολιτικά δικαιώματα).



- Για τη φύλαξη των συνόρων και την τήρηση της τάξης στο εσωτερικό της αυτοκρατορίας οργανώθηκε ένας πειθαρχημένος στρατός.


- Διορίστηκαν ανθύπατοι, ανώτεροι Ρωμαίοι κυβερνήτες, για την επίβλεψη των τοπικών αρχόντων. Οι ανθύπατοι έδιναν αναφορά στον αυτοκράτορα.



- Μειώθηκαν οι φόροι των πολιτών και οργανώθηκε καλύτερα ο τρόπος είσπραξής τους.


- Ψηφίστηκαν δικαιότεροι νόμοι και δόθηκε ιδιαίτερη προσοχή στην τήρηση και την εφαρμογή τους απ΄ όλους.


- Κατασκευάστηκε ένα μεγάλο και καλά οργανωμένο δίκτυο δρόμων, το οποίο συνέδεε όλες τις περιοχές της αυτοκρατορίας με την πρωτεύουσα.



- Οργανώθηκε ένα σύστημα ταχυδρομείου που εξασφάλισε την επικοινωνία των περιοχών της αυτοκρατορίας με την πρωτεύουσα.


Τα μέτρα αυτά βοήθησαν να επικρατήσει τάξη, ασφάλεια και δικαιοσύνη στην αυτοκρατορία για 200 χρόνια. Η περίοδος αυτή ονομάστηκε
 
pax romana,«ρωμαϊκή ειρήνη». Αποτέλεσμα της pax romana ήταν η ανάπτυξη της γεωργίας, του εμπορίου, της ναυτιλίας και της βιοτεχνίας.

«Όλοι οι δρόμοι οδηγούν στη Ρώμη»
  Στα χρόνια ακμής του ρωμαϊκού κράτους κατασκευάστηκε ένα πυκνό δίκτυο δρόμων, που έκανε την πρωτεύουσα με όλες τις περιοχές της αυτοκρατορίας, τις μεγάλες πόλεις και τα λιμάνια. 


Ένας από αυτούς ήταν η Εγνατία Οδός. Ξεκινούσε από το Δυρράχιο, περνούσε από τη Βέροια, την Πέλλα και τη Θεσσαλονίκη και κατέληγε στο Βυζάντιο. Τους δρόμους αυτούς χρησιμοποιούσαν κυρίως ο στρατός, οι έμποροι και οι αγγελιοφόροι.


Κάνε κλικ εδώ για να μάθεις περισσότερα για την Εγνατία Οδό.
Κάνε κλικ εδώ ή στην εικόνα για να ¨οδηγήσεις¨ στην Εγνατία Οδό.
 

Οι αγγελιοφόροι – σκυταλοδρόμοι
Οι ταχυδρομικές υπηρεσίες των Ρωμαίων ήταν πολύ καλά οργανωμένες. Σε κάθε μεγάλη οδό υπήρχαν σταθμοί με ξεκούραστα άλογα. Οι αγγελιοφόροι άλλαζαν τα κουρασμένα άλογά τους και συνέχιζαν το ταξίδι τους μέχρι να συναντήσουν τον επόμενο ταχυδρόμο, που τους περίμενε για να μεταφέρει την αλληλογραφία. Με μορφή σκυταλοδρομίας, οι έφιπποι αγγελιοφόροι μετέφεραν την κρατική αλληλογραφία, από και προς τη Ρώμη, σε χρόνο θαυμαστό για τα μέσα της εποχής.
Will Durant, Παγκόσμιος Ιστορία τον Πολιτισμού

Η ιστορία της συγνώμης...

ΠΗΓΗ: http://pappanna.wordpress.com 


Δύο φίλοι περπατούν στην έρημο. Κάποια στιγμή τσακώθηκαν και ο ένας από τους δύο έδωσε ένα χαστούκι στον άλλο.

Αυτός ο τελευταίος, πονεμένος, αλλά χωρίς να πει τίποτα, έγραψε στην άμμο:
“Σήμερα ο καλύτερός μου φίλος με χαστούκισε”.

 Συνέχισαν να περπατούν μέχρι που βρήκαν μια όαση όπου αποφάσισαν να κάνουν μπάνιο. Αλλά αυτός που είχε φάει το χαστούκι παραλίγο να πνιγεί και ο φίλος του τον έσωσε.

Όταν συνήλθε, χάραξε πάνω σε μια πέτρα: ” Σήμερα ο καλύτερός μου φίλος μού έσωσε τη ζωή”.

Αυτός που τον είχε χαστουκίσει και στη συνέχεια του έσωσε τη ζωή, τον ρώτησε:
“Όταν σε χτύπησα, έγραψες πάνω στην άμμο, και τώρα έγραψες πάνω στην πέτρα. Γιατί;”


Ο άλλος φίλος απάντησε:«Όταν κάποιος μας πληγώνει, πρέπει να το γράφουμε στην άμμο,
όπου οι άνεμοι της συγνώμης μπορούν να το σβήσουν. Αλλά όταν κάποιος κάνει κάτι καλό για μας, πρέπει να το χαράζουμε στην πέτρα, όπου κανένας άνεμος δεν μπορεί να το σβήσει».


Ας μάθουμε να γράφουμε τα τραύματά μας στην άμμο και να χαράζουμε τις χαρές μας στην πέτρα…

Catherine Steiner Adair, «The big disconnect» / Χρυσοί κανόνες για τη χρήση υπολογιστών και διαδικτύου

 

 Αναδημοσίευση από terracomputerata    
  
disconnect-4255
Η κλινική ψυχολόγος Catherine Steiner Adair, καθηγήτρια στην ιατρική σχολή του Χάρβαρντ μας χαρίζει στο βιβλίο της «The big disconnect» πολύτιμες συμβουλές για να χειριστούμε τα θέματα της νοσηρής επιρροής των social media στην καθημερινότητά μας.
Θα ξεχωρίσω τους κανόνες για τη χρήση των υπολογιστών:
1) Αυτός εδώ δεν είναι δικός σου υπολογιστής. Μπορεί να έχει το όνομά σου πάνω του αλλά είναι δικός μου
2) Είμαι γονιός σου κι έχω το δικαίωμα να βλέπω όσα γίνονται εκεί
3) Πρέπει να χρησιμοποιείς υπολογιστή σε προσβάσιμο χώρο. Δεν επιτρέπεται να κλειδώνεις την πόρτα του δωματίου σου, ούτε να παίρνεις τον υπολογιστή στο κρεβάτι σου
4)Δεν μπορείς να σβήνεις την οθόνη όταν περνάω από δίπλα
Φυσικά δεν παραλείπει να μας θυμίσει τις συμβουλές που ακούμε στα ταξίδια: «Βάλε ο ίδιος τη μάσκα οξυγόνου προτού προσπαθήσεις να βοηθήσεις τα παιδιά σου». Είναι αλήθεια ότι πολλοί γονείς χάνονται ατενίζοντας το κινητό τους ενώ τα παιδιά έχουν βαρεθεί να είναι στην αίθουσα αναμονής της ζωής των γονιών τους. Η μεγάλη αποσύνδεση -σαιξπηρικό λογοπαίγνιο*- φαντάζει ολοένα και δυσκολότερη στις μέρες μας καθώς η τεχνολογία έχει υφάνει πυκνό τον ιστό της και τα σημάδια του αποτυπώνονται στις σχέσεις μας.

 
Boston Globe – βιβλιοπαρουσίαση
*Ριχάρδος ΙΙΙ «Now is the winter of our discontent
 Made glorious summer by this sun [or son] of York» .
tumblr_mslv4zI7zI1reaf9no1_1280

Γιάννης Ρίτσος, Βρες χρόνο

Μουσική:"Poczatek",Composer:Piotr Rubik
Γιάννης Ρίτσος (Μονεμβασιά 1 Μαΐου 1909 - Αθήνα 11 Νοεμβρίου 1990)
 
 
 
 

Βρες χρόνο για δουλειά -
αυτό είναι το τίμημα της επιτυχίας.

Βρες χρόνο για σκέψη -
αυτό είναι η πηγή της δύναμης.

Βρες χρόνο για παιχνίδι -
αυτό είναι το μυστικό της αιώνιας νιότης.

Βρες χρόνο για διάβασμα -
αυτό είναι το θεμέλιο της γνώσης.

Βρες χρόνο να είσαι φιλικός -
αυτό είναι ο δρόμος προς την ευτυχία.

Βρες χρόνο για όνειρα -
αυτά θα τραβήξουν το όχημά σου ως τ' αστέρια.

Βρες χρόνο ν' αγαπάς και ν' αγαπιέσαι -
αυτό είναι το προνόμιο των Θεών.

Βρες χρόνο να κοιτάς ολόγυρα σου -
είναι πολύ σύντομη η μέρα για να 'σαι εγωιστής.

Βρες χρόνο να γελάς -
αυτό είναι η μουσική της ψυχής.

Βρες χρόνο να είσαι παιδί -
για να νοιώθεις αυθεντικά ανθρώπινος.

Τ όνειρο του παιδιού είναι η Ειρήνη.
Τ' όνειρο της μάνας είναι η Ειρήνη.
τα λόγια της αγάπης κάτω από τα δέντρα είναι η Ειρήνη....
Ειρήνη είναι ένα ποτήρι ζεστό γάλα
κι ένα βιβλίο μπροστά στο παιδί που ξυπνάει.

Πώς λειτουργεί το σύμπαν: H Θεωρία του Stephen Hawking, με κινούμενα σχέδια σε 150 δευτερόλεπτα



Μια Σύντομη Ιστορία του Χρόνου

Ο θρυλικός θεωρητικός φυσικός και κοσμολόγος Stephen Hawking είναι από τα μεγαλύτερα επιστημονικά μυαλά στην ιστορία της ανθρωπότητας. Σε αυτό το όμορφο animation συμπυκνώνεται   το μυαλό κι οι θεωρίες του Χόκινγκ σε 150 δευτερόλεπτα. Θυμίζει το πνεύμα της σειράς RSA με κινούμενα σχέδια, αν και εκτελούνται πολύ πιο  δημιουργικά. Το σύντομο βίντεο είναι το οπτικό ισοδύναμο της τέχνης του σλόγκαν.

How the Universe Works: Stephen Hawking's Theory of Everything, Animated in 150 Seconds

A Brief History of Time in no time at all.
Legendary theoretical physicist and cosmologist Stephen Hawking is among the greatest scientific minds in human history. In this charming animation for The Guardian's MadeSimple series, UK-based animation studio Scriberia -- who also made the wonderful trailer for Oliver Burkeman's Antidote -- condenses Hawking's expansive, mind-bending theories down to 150 seconds. Reminiscent in spirit of the RSA animations, though much better-executed creatively, the short video is the visual equivalent of the art of the soundbite.


 

Σάββατο 28 Σεπτεμβρίου 2013

Στο εικονικό αμφιθέατρο του Coursera

Ashampoo_Snap_2013.09.28_15h38m41s_001_
Η ανάπτυξη μαζικών διαδικτυακών ακαδημαϊκών μαθημάτων ανοίγει νέους δρόμους και προκαλεί αμφισβητήσεις
Του Τάσου Οικονόμου

Ένα νέο εκπαιδευτικό μονοπάτι γίνεται ψηφιακή λεωφόρος και το Coursera πρωτοπορεί στην ανάπτυξη των MOOCs (Massive Οnline Οpen Courses), παρά τις ενστάσεις ακαδημαϊκών. Ο διαδικτυακός τόπος του coursera.org παρέχει, μεταξύ άλλων, θεματικές για την Ψυχολογία, τον Προγραμματισμό, την Ιστορία, τη Φιλοσοφία, την Αλγεβρα και την Ψηφιακή Επεξεργασία του Ηχου χωρίς κόστος αλλά και χωρίς αναγνώριση. Συνεργάζεται με 87 πανεπιστήμια και κολέγια από όλο τον κόσμο, τα εγγεγραμμένα μέλη έχουν ξεπεράσει τα 4.800.000 και οι θεματικές του είναι λίγες παραπάνω από τις 440. Πρωτοστατώντας στο φαινόμενο των μαζικών διαδικτυακών ανοικτών μαθημάτων, ανακοίνωσε πρόσφατα ότι συγκέντρωσε 1.000.000 δολάρια από την παροχή επικυρωμένων πιστοποιητικών, στοχεύοντας στην αγορά της αναγνωρισμένης ανώτατης εκπαίδευσης. Άλλωστε, αυτό προσδοκούν και τα επενδυτικά κεφάλαια που χρηματοδότησαν το εγχείρημα με 65 εκατομμύρια δολάρια: ένα βιώσιμο οικονομικό μοντέλο.
Επί του παρόντος, οι δημιουργοί της ψηφιακής πλατφόρμας, οι καθηγητές Daphne Koller και Andrew Ng, επιδιώκουν «ένα μέλλον όπου όλοι θα έχουν πρόσβαση σε μια εκπαίδευση παγκοσμίου επιπέδου, η οποία μέχρι πρόσφατα ήταν διαθέσιμη σε λίγους εκλεκτούς». Ενας από τους πιο φημισμένους καθηγητής του Coursera, o Μάικλ Ροθ, πρόεδρος του αμερικανικού Πανεπιστημίου Wesleyan και διδάσκων της ενότητας «Μοντερνισμός και μεταμοντερνισμός», εξηγεί τους λόγους της συμμετοχής του: «Θέλαμε να κατανοήσουμε καλύτερα πώς διδάσκονται οι μαθητές σε αυτό το περιβάλλον, ακριβώς επειδή είναι τόσο διαφορετικό από το δικό μας».

Η μεθοδολογία των μαθημάτων στο Coursera είναι βασισμένη σε μια σειρά από βίντεο-διαλέξεις που συμπληρώνονται από σχετικά συγγράμματα. Έχουν συγκεκριμένες ημερομηνίες έναρξης και λήξης ενώ, κατά τη διάρκειά τους, οι εξ αποστάσεως φοιτητές καλούνται να πιστοποιήσουν την πρόοδό τους μέσα από κουίζ και εργασίες. Κυρίως, όμως, να αναπτύξουν διάδραση μεταξύ τους αλλά και με το αντικείμενο του… πόθου, την παραγόμενη γνώση.
Μπορείτε να διαβάσετε ολόκληρο το άρθρο στην Καθημερινή.

Βράβευση πλατφόρμας ανταλλαγής βιβλίων

 πηγή: www.book4book.gr
Στο πλαίσιo του διαγωνισμού World Summit Youth Award το book4book4.gr διακρίθηκε ανάμεσα σε 2000 συμμετέχοντες νέους από 147 κράτη-μέλη του ΟΗΕ που υπέβαλαν φέτος τα έργα τους ως υποψήφια για τα βραβεία στις έξι κατηγορίες του διαγωνισμού!
altΗ Κάσση Παπασωτηρίου, ιδρυτής της διαδικτυακής πλατφόρμας ανταλλαγής βιβλίων book4book.gr, θα ταξιδέψει στη μακρινή Σρι Λάνκα στα τέλη Οκτωβρίου για να τιμηθεί στο WSYA WINNERS’ EVENT, στα πλαίσια του παγκόσιμου συνεδρίου WSA Global Congress. Εκεί θα βραβευτεί στα πλαίσια του διαγωνισμού World Summit Youth Award όπου το book4book4.gr διακρίθηκε ανάμεσα σε 2000 συμμετέχοντες νέους από 147 κράτη-μέλη του ΟΗΕ που υπέβαλαν φέτος τα έργα τους ως υποψήφια για τα βραβεία στις έξι κατηγορίες του διαγωνισμού! Πρόκειται για ένα παγκόσμιο διαγωνισμό καινοτομίας του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών, που συγκεντρώνει νέους προγραμματιστές και επιχειρηματίες του διαδικτύου -κάτω των 30 ετών- που χρησιμοποιούν τις νέες τεχνολογίες για να συνεισφέρουν σε σημαντικούς στόχους που έχει θέσει ο ΟΗΕ όπως η καταπολέμηση της πείνας, η προστασία του περιβάλλοντος,  η εκπαίδευση για όλους κλπ.
Από την έναρξή του, τον Ιούνιο του 2012, το book4book.gr έχει συγκεντρώσει 488 χρήστες (συμπεριλαμβανομένων και των χρηστών στην αγγλική έκδοση), έχουν γίνει 827 posts αναζήτησης ή προσφοράς βιβλίων, σε 28 σελίδες και 24 κατηγορίες, ενώ έχουν αναφερθεί 26 events (οργανώσεις συναντήσεων).
Στον ενάμιση χρόνο λειτουργίας του, η διαδικτυακή πύλη διακρίθηκε και βραβεύτηκε επίσης στο διεθνή διαγωνισμό European Project Awards competition, ο οποίος διοργανώνεται κάθε χρόνο από το European Projects Association.
Στους στόχους πλέον είναι να αγκαλιαστεί η προσπάθεια από ανθρώπους όλου του κόσμου, ακόμα και από αυτούς που δε μιλούν Ελληνικά ή Αγγλικά. Στα πλάνα βρίσκεται και η ενίσχυση της πλατφόρμας με στοιχεία κοινωνικών δικτύων με σκοπό να φέρει κοντά όλους όσους αγαπούν τα βιβλία.
Για περισσότερα: http://www.book4book.gr ή επικοινωνείστε με:
Κάσση Παπασωτηρίου ( kassie@book4book.gr)

Παρασκευή 27 Σεπτεμβρίου 2013

Ο Ναβίντ δεν ήρθε για διακοπές: Ελληνικό ηλεκτρονικό παιχνίδι με θέμα τον ρατσισμό και τους πρόσφυγες

πηγή: www.lifo.gr/

Κάτι πολύ ενδιαφέρον έχουν κάνει ο Πάνος Χριστοδούλου, ο Μίλτος Κύρκος και η Μαρίζα Ντεκάστρο.


Magnify Image


Magnify Image



Γνωρίζετε τον Ναβίντ;
 
Κάποιοι άνθρωποι δεν έχουν επιλογή: αν μπορούσαν δεν θα εγκατέλειπαν τη χώρα τους, την οικογένειά τους, τους φίλους τους. Αυτοί οι άνθρωποι δεν άφησαν το σπίτι τους για πλάκα, ούτε ήρθαν στην Ελλάδα με σκοπό να μας πάρουν τις δουλειές, να μας ληστέψουν ή να αλλοιώσουν την ταυτότητά μας. Α, και φυσικά δεν ήρθαν για διακοπές!
 
 
Ένας από αυτούς είναι ένα παιδί,ο Ναβίντ, ένας μικρός πρόσφυγας. Τον γνωρίζετε; Ξέρετε γιατί έπρεπε να φύγει από την πατρίδα του; Ξέρετε πώς ήταν η ζωή του και τι ακριβώς συνέβαινε στη χώρα του; Και, τελικά, τα κατάφερε να φύγει;
 
Μπείτε στο www.navid.gr και παίξτε το παιχνίδι “Ο Ναβίντ δεν ήρθε για διακοπές”. Ελάτε στη θέση του Ναβίντ και προσπαθήστε να ξεπεράσετε όλες τις δοκιμασίες και τις δυσκολίες που θα σταθούν εμπόδιο στην προσπάθειά σας να φύγετε από τη χώρα σας.
 
Πρόκειται για ένα online παιχνίδι που απευθύνεται σε μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς. Σε μια εποχή που το ρατσιστικό μίσος (είτε εκφράζεται με λόγια είτε με πράξεις) έχει γίνει ανεκτό και μέρος της καθημερινότητάς μας, αυτό το παιχνίδι έχει σκοπό να μας κινητοποιήσει. Δείχνοντας με ρεαλιστικό τρόπο τι συμβαίνει σε χώρες με ανελεύθερα καθεστώτα, επιχειρεί να ευαισθητοποιήσει στο θέμα των προσφύγων, του ρατσισμού και της ξενοφοβίας και κυρίως να υπενθυμίσει αξίες όπως η αλληλεγγύη, η βοήθεια προς τον αδύναμο και ο σεβασμός στον συνάνθρωπο, απ’ όπου και αν προέρχεται.
 
Το παιχνίδι είναι εμπνευσμένο από το ομώνυμο βιβλίο «Ο Ναβίντ δεν ήρθε για διακοπές» (εκδόσεις Κέδρος). Σχεδιάστηκε για να παίζεται στις σχολικές τάξεις ή στο σπίτι με τους γονείς, σε συνδυασμό ή και ανεξάρτητα από την ανάγνωση του βιβλίου. Στην ιστοσελίδα του παιχνιδιού οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς μπορούν να βρουν πολλά υλικά (σχετική βιβλιογραφία, χρήσιμες διευθύνσεις, ιδέες για σχέδια εργασίας κ.ά.) που θα βοηθήσουν στις συζητήσεις με τα παιδιά.
 
 
Magnify Image
 

Μάθετε περισσότερα και παίξτε το παιχνίδι στο: www.navid.gr

Το Δικαίωμα στην Τροφή: Μία διαδραστική ιστορία για την πείνα σε ολόκληρο τον πλανήτη / The Right to Food - An Interactive Story About Hunger


πηγή: http://www.feedingminds.org/
 
Το Right to Food (δικαίωμα στην τροφή) είναι μια διαδραστική ιστορία για τις προκλήσεις της διατροφής των ανθρώπων του κόσμου. Η ιστορία οδηγεί τους μαθητές σε οκτώ τοποθεσίες σε όλο τον κόσμο. Σε κάθε θέση οι μαθητές  διαβάζουν για το πώς παίρνουν τα τρόφιμα οι άνθρωποι και ενημερώνονται για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι προκειμένου να πάρουν επαρκή τροφή για τους ίδιους και τις οικογένειές τους.
The Right to Food is an interactive story about the challenges of feeding the world's people. The story, produced by feedingminds.org, takes students to eight locations around the world. At each location students read about how people get food and the challenges that people can face in getting adequate food for themselves and their families.
 
 

Πέμπτη 26 Σεπτεμβρίου 2013

Η "Ιθάκη" του Καβάφη σε κόμικ!!! / C.P. CAVAFY: Ithaka as a comic

πηγή: Zen Pencils
 
 
Great illustration of Homer’s work! A very creative and profound way of saying life is not about the destination, but all about the journey!!!
 
 Magnify Image
 
 
 

Magnify Image





             

Ύλη και Υλικά (Διαδραστική Έκθεση Επιστήμης και Τεχνολογίας / ΙΔΡΥΜΑ ΕΥΓΕΝΙΔΟΥ)


πηγή:   http://www.eugenfound.edu.gr/
ΙΔΡΥΜΑ ΕΥΓΕΝΙΔΟΥ
 
Μόνιμη Έκθεση στο Ίδρυμα Ευγενίδου: Διαδραστική Έκθεση Επιστήμης και Τεχνολογίας
Η Διαδραστική Έκθεση Επιστήμης και Τεχνολογίας εκτείνεται σε τρεις ορόφους, συνολικής επιφάνειας 1200 τ.μ. και αποτελείται από συνολικά 65 μόνιμα διαδραστικά εκθέματα.
Η Έκθεση διαρθρώνεται σε τρεις θεματικές ενότητες:

Α. Ύλη και Υλικά
Β. Επικοινωνία: Ήχος και Εικόνα
Γ. Βιοτεχνολογία 
  
Σε κάθε θεματική ενότητα αφιερώνεται ένας όροφος, στον οποίο είναι εγκατεστημένη η αντίστοιχη μόνιμη συλλογή εκθεμάτων, οργανωμένη σε υποενότητες.
Η Διαδραστική Έκθεση Επιστήμης και Τεχνολογίας επιδιώκει να φέρει το ευρύ κοινό λίγο πιο κοντά στον κόσμο της επιστήμης και της τεχνολογίας. Έναν κόσμο που για το ευρύ κοινό μοιάζει μερικές φορές μυστήριος και απόμακρος. Μέσα στην Έκθεση προβάλλονται σύγχρονα επιστημονικά και τεχνολογικά επιτεύγματα και προσεγγίζονται βασικές πτυχές διαφόρων φαινομένων. Νέα σύνθετα υλικά, τεχνολογικά προηγμένες συσκευές, προσομοιώσεις, μοντέλα και ειδικά σχεδιασμένες δραστηριότητες είναι στη διάθεση του επισκέπτη για εξερεύνηση, πειραματισμό, ψυχαγωγία και μάθηση. Εδώ οι υποενότητες της Ύλης & Μάζας:
 
 
A2 Υλικά για δοκιμή
A3 Υλικά για σύγκριση
A4 Αναγνώρισε αγγίζοντας
A5 Οι καταστάσεις της ύλης
A6 Ένα άτομο, πολλές δομές
A7 Στον πυρήνα των υλικών
A8 Οπτικές ίνες
A9 Αόρατο γυαλί
A10 Γυαλιά που φιλτράρουν
A11 Μαγνητισμός
A12 Ηλεκτρομαγνητισμός
A13 Ηλεκτρική αγωγιμότητα
A14 Τζάμι με υγρούς κρυστάλλους
A15 Θερμοχρωματικό ύφασμα
A16 Η μνήμη των υλικών
A17 Μικροεξαρτήματα
A18 Σύνθετα υλικά
A19 Η ανατομία μιας ιστιοσανίδας
A20 Κατασκεύασε μία ιστιοσανίδα
A21 Υδροφοβία και υδροφιλία
A22 Δοκίμασε την ιστιοσανίδα
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...